بهترین شبکه اجتماعی

بهترین شبکه اجتماعی برای کسب و کار

همگی خیلی خوب میدانیم که دوران تبلیغات و فروش و معرفی خدمات، بصورت سنتی تقریبا به پایان رسیده و امروزه دیجیتال مارکتینگ حرف اول را در دنیا میزند. از زمان پاگیری اولین شبکه اجتماعی بیش از 15 سال است که میگذرد و در طی این سالها نمونه های بسیار زیادی شکل گرفتند که تعدادی موفق و تعدادی دیگر ناموفق بودند. انتخاب بهترین شبکه اجتماعی برای کسب و کار چالشی ست که بسیاری از افراد در شروع کسب و کارشان با آن مواجه هستند. در این مقاله قصد داریم چند شبکه اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دهیم و بهترین شبکه اجتماعی مناسب فعالیت تجاری را معرفی نماییم.

مهمترین قابلیت یک شبکه اجتماعی

ارزیابی کردن مهمترین قابلیت یک شبکه اجتماعی که مناسب تجارت باشد کمی سخت است. چرا که هر کدام ممکن است امکانی داشته باشند که دیگری نداشته باشد. لذا باید با توجه به نیازتان و جامعه مورد هدف آن را انتخاب نمایید. اما مواردی که برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی برای کسب و کار حائز اهمیت است شامل گزینه هایی زیر می شود:

  • محبوبیت نزد کاربران
  • دسترس پذیری آسان
  • راحتی در استفاده
  • ایجاد پل ارتباطی بین کاربران

اجازه بدهید در خصوص موارد بالا یک مثال عرض کنیم تا بهتر متوجه شوید.

بررسی تلگرام بعنوان یک شبکه اجتماعی

اپلیکیشن تلگرام را در نظر بگیرید. این اپلیکیشن امکان این را دارد که گروه یا کانالی را تشکیل دهید و اقدام به معرفی کسب و کار و خدمات یا محصولاتتان نمایید. اما علیرغم محبوبیت بالایی که نزد کاربران دارد اما در دسترس پذیری مقداری ضعیف عمل کرده است به این صورت که نسخه تحت وب آن بصورت عمومی در دسترس نیست و هر کسی می بایست جهت دیدن فضای خصوصی خود ابتدا با شماره تلفن خود وارد شده و تأیید شود. و هیچ فضای عمومی برای دیدن محتوای دیگران ندارد. مگر اینکه از قبل در یک کانال یا گروهی عضو شده باشید.

همچنین ایجاد پل ارتباطی افراد کاملا به خودشان بستگی دارد. یعنی اینکه شما باید از قبل لینک یا شناسه یک کانال یا گروه را داشته باشید که بتوانید وارد آن شوید. و یا از طریق آن دیگران را به گروه یا کانال خود دعوت کنید. بعبارتی ساده تر تلگرام یک فضای کاملا خصوصی میباشد. لذا همین مسئله جذب عضو را برای کانال یا گروه سخت می کند. یعنی شما همیشه باید از دیگران دعوت کنید که شما را ببینند. مگر آنکه انقدر محتوای جذابی داشته باشید که آوازه تان بین کاربران بپیچد تا بصورت خودجوش عضو گروه یا کانال شما شوند.

فیسبوک قدیمی اما کاربردی

فیس بوک که بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا شناخته می شود یکی دیگر از محیط هایی است که هم از طریق موبایل و هم از طریق کامپیوتر در دسترس است. اما فیس بوک نیز علیرغم محبوبیت بسیار بالا و ابزارهای تجاری زیادی که دارد، انتخاب اول خیلی از کاربران نیست. بخصوص کاربران ایرانی که با محدودیت های دسترسی به اینترنت دست و پنجه نرم میکنند، خیلی طرفدار این شبکه نیستند، چرا که گزینه های بهتری در دسترسشان قرار دارد.

با اینحال از دیدگاه بسیاری جوامع فیس بوک بهترین شبکه اجتماعی در دنیاست که هم برای تفریح و هم تبلیغات بازخورد بسیار بالایی دارد. اما مشکل بزرگ این است که ابزارهای تجاری آن برای ایرانیان قابل استفاده نیست و یا به سختی می شود به این ابزارها دسترسی داشت.

توئیتر اطلاع رسان گسترده

توئیتر نیز یکی دیگر از شبکه های اجتماعیست که با تیترهای کوتاه قابلیت اطلاع رسانی را بسیار سریع انجام میدهد. میتوانید از توئیتر برای اطلاع رسانی استفاده کنید اما این شبکه اجتماعی مکان مناسبی برای معرفی کامل یک محصول یا خدمات نیست.

شبکه های اجتماعی بسیاری وجود دارند که قصد نداریم همه آنها را تحلیل نماییم لذا در ادامه به اصل مطلب می پردازیم.

اینستاگرام ، بهترین شبکه اجتماعی مناسب کسب و کار

بدون شک اینستاگرام می تواند عنوان بهترین شبکه اجتماعی را با اختلاف بسیار زیاد از رقبا از آن خود نماید. چرا که شبکه اجتماعی اینستاگرام تقریبا تمامی مواردی که در بالا عرض شد را یکجا دارا میباشد.

شما با ایجاد یک حساب کاربری در اینستاگرام با اولین پیشنهادی که مواجه می شوید این است که افراد مهم، یا افرادی که در لیست تلفنتان ذخیره شده اند را دنبال کنید و آنها را به لیست فالوئینگ هایتان اضافه نمایید. این حرکت بسیار خوبیست چرا که از همان ابتدا شما را از انزوا و تنهایی نجات می دهد. بعبارتی مقوله ایجاد پل ارتباطی بین کاربران را بخوبی انجام میدهد.

امکان بعدی اینستاگرام معرفی شما به دنیاست… یک عکس یا ویدئو منتشر می کنید و شرحی برای آن می نویسید و تمام! دقایقی بعد افرادی محتوای شما را می بینند که اصلا آنها را نمی شناسید. و به مرور همین امر کمک میکند بیشتر و بیشتر دیده شوید.

از دیگر مواردی که باعث شده اینستاگرام به بهترین شبکه اجتماعی در کسب و کار تبدیل شود، راحتی در استفاده آن است. تقریبا هر آدم بی سوادی هم که یک گوشی هوشمند داشته باشد می تواند به راحتی عضو شود و فعالیت نماید. و از طرفی هم از طریق موبایل و هم کامپیوتر و نسخه تحت وب در دسترس همگان است.

البته برای جذب فالوور و محبوبیت پیدا کردن نزد کاربران باید کارهای بیشتری انجام دهید که در آینده در سرویسگرام بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

نتیجه گیری کلی در انتخاب بهترین شبکه اجتماعی:

اگر به تازگی کسب و کارتان را راه اندازی کرده اید و برای معرفی شدن به دنیا دنبال روش سریعی هستید بدون معطلی اینستاگرام را نصب و فعالیتتان را شروع کنید. در کنار آن نیاز به یک راه ارتباط خصوصی با مشتریان خود خواهید داشت. که پیشنهاد ما استفاده از واتساپ یا تلگرام برای این امر است.

با توجه به اینکه اینستاگرام یکی از پروژه های فیسبوک است، پیشنهاد می شود در فیس بوک نیز فعال باشید چون این دو یکدیگر را کاملتر کرده و ابزارهایی جهت ارتباط بهتر با مشتریان، آمار بازخوردها و… در اختیارتان قرار خواهد داد. همچنین در شبکه های اجتماعی دیگر نیز حضور یابید که گسترش بیشتری به کسب و کارتان داده باشید.

در مطالب آینده به تکنیک ها و ترفندهای اینستاگرام بصورت حرفه ای خواهیم پرداخت تا با این غول تجاری بیشتر آشنا شوید.

یک نظر

  1. خیلی مطلب خوب و جامعی بود. بعضی زوایای شبکه های اجتماعی رو نمیدونستم ولی الان خیلی خوب درک میکنم که کدوم بیشتر بدرد کار و کاسبی میخوره. بنظرم برای کسب و کار شبکه های اجتماعی ایرانی مثل فیس نما و کلوپ و اینا هم تا حدودی جواب بده. خیلی خوب میشه اگه یه مطلب در مورد شبکه های اجتماعی داخلی که مناسب کسب و کار باشه ارائه بدین. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب معادله را وارد کنید *زمان پاسخگویی به معادله تموم شده. دکمه رفرش رو بزن و دوباره وارد کن.

منو